ANGLICKÝ SLOVOSLED – NEPOCHOPITEĽNÁ SKLADAČKA?

Medzi najčastejšie problémy, s ktorými sa pri výučbe stretávame, nepochybne patrí takzvaná ´slovenská angličtina´, keď študent z neistoty vezme slovenskú vetu, ponahrádza slovíčka anglickými, a povie niečo… čomu porozumiem iba preto, lebo som Slovák a domyslím si, čo tým chcel povedať. Určite to sami poznáte.

Hoci dobre viete, že anglická veta určite nemôže vyzerať ako slovenská, v núdzi sa aj tak uchýlite k tomu, čo poznáte, a ani sa nenazdáte, že po anglicky rozprávate zrozumiteľne tak akurát pre Slováka  🙂 

Aby ste sa tomuto problému v budúcnosti ľahšie vyhli, dnes si povieme niečo o základnej štruktúre anglickej vety. Ako vždy a všade, nájdu sa výnimky, ale to by mi na tento článok nestačili ani 4 tony papiera.  🙂 

Preto sa zameriame na základy, na ktorých môžete postupne stavať, potom pridáme čoraz dlhšie a zložitejšie vety, keďže princíp ostáva stále rovnaký.

Vo svojej najjednoduchšej a najbežnejšej podobe potrebuje anglická veta podmet (kto) a prísudok (čo sa robí), no často v nej nájdeme aj predmet (komu/čomu sa to deje).

 

V krátkosti by sa to dalo zhrnúť ako KTO ROBÍ ČO. Prípadné detaily ako čas, miesto, s kým danú činnosť vykonávam a prečo – to sú všetko ´omáčky´, bez ktorých má veta stále základný zmysel, a tak idú úplne prvé, alebo úplne posledné. Začiatočníkom silne odporúčam presunúť tieto informácie na záver, aby sa do vety nezamotali.
A teda nám vznikne:

1.KTO 2.ROBÍ 3.ČO 4.KDE/KEDY/S KÝM… atď.

 

Ukážme si to na jednoduchej vete:

1.Mark 2.teaches 3.English 4.every day.

Who teaches English?
– Mark.

What does he do?
– He teaches.

What does he teach?
– He teaches English.

When does he teach?
– He teaches every day.

Toto sa po anglicky volá SVO(A) slovosled, a ako všetko, má svoju logiku:
S = subject = podmet = kto
V = verb = prísudok (sloveso) = čo sa robí
O = object = predmet = komu/čomu sa to deje, koho/čoho sa to týka
A = adverbial = príslovkové určenie* = omáčky typu kde/kedy/ako/s kým/prečo atď. Jedná sa o najľahšie vynechateľnú časť vety, bez ktorej sa stále zachová nejaký zmysel.

 

*Niektoré príslovkové určenia môžu stáť aj inde, než na začiatku či na konci vety, ale študenti, ktorí si toto uvedomujú, už majú zvyčajne v základnom slovoslede jasno. Tu pomôže cvičiť, cvičiť a ešte raz cvičiť  🙂 

Zapamätajme si, že anglická veta má vždy podmet, a ten sa na rozdiel od slovenčiny nedá zamlčať.
Napríklad:
Číta knihu. (kto? – ona/on)
She is reading a book.

To isté platí pre počasie:
Prší.
It is raining. (kto prší? ťažko povedať. napriek tomu, v angličtine prší akési to, pretože tam jednoducho pršať musí niekto alebo niečo, inak nemáme vetu. takže ak podmet nemáme, vymyslíme si! zvyčajne it.)

Tento príspevok je len základ, na čom sa dá ďalej stavať, a tak dúfam, že vám tieto informácie aspoň troška pomôžu nielen používať, ale hlavne pochopiť tento zaujímavý jazyk. Neučte sa ho naspamäť, učte sa rozmýšľať. To sa oplatí viac.  🙂 

Ak máte nejaké otázky, kľudne ma kontaktujte do formulára.

15 minútovú konzultáciu ZDARMA dostanú iba tí, ktorí mi napíšu resp. zavolajú IHNEĎ.